Yumurta Sarısının Zararları

    Son günlerde yumurta ile ilgili televizyon programlarında çokça konuşuldu. Bazı yumurta sever, yumurta şirketleri de onları pek sever doktor insanlar, bütün tıp alemini hiçe sayarak yumurtayı öve öve bitiremediler. Biz de yumurta zararlı mıdır, ne kadar yumurta sarısının zararları vardır, günde en fazla kaç yumurta yenilebilir, yumurtanın sarısını beyazından ayırmalı mı; bu sorulara yanıt bulalım istedik.
    Öncelikle şunu belirtmek gerekir ki, yumurta çok yararlı bir besindir. Yumurta, içinde insan vücudu için çok değerli proteinleri barındırır. İçinde bulundurduğu esansiyel amino asitler ile ve A, D, E ve B vitaminleri ve tabi ki diğer vitaminler ile haftalık kahvaltı alışkanlığı içinde mutlaka bulunması gereken bir besindir.
    Peki ama yararlı ise, eşittir istediğimiz kadar tüketebilir miyiz? Hayır. Hayvansal yağlar kadar olmasa da, yumurta da içinde sağlık için zararlı olan doymuş yağları barındırır. Sözü kısa kesip sadede geleceğim. Günde yarım yumurta sarısı yemek, beyazının ise tamamını tüketmek idealdir. Tabi bu kişinin yaşına, cinsiyetine, vücudunun kolesterole olan duyarlılığına, fiziksel aktivite düzeyine, sigara içip içmemesine göre değişir. Daha fazlasını yemek ise kötü kolesterol denilen LDL'nin yükselmesine, kalp damar hastalıkları riskinin artmasına sebep olacaktır. Yumurta sarısı kolesterol, kalori deposudur. Günde yarım yumurta sarısı, gerekli enerjiyi almanızı sağlar, fazlası ise kilo almanıza, kolesterolünüzün yükselmesine neden olur.
    Peki ama "bazı" uzmanlar neden tersini iddia ediyor? Televizyoncuların bir sözü vardır. Söz Amerikan orijinli olduğu için, önce orijinalini verelim: "If you are looking good and talking well, people will swallow any." Yani televizyonda, iyi görünüp bir de güzel konuşursanız insanlar her şeyi yutarlar. Bunun ne kadar doğru olduğunu televizyonda söylenen her yanlış şeyde biraz daha iyi anlıyorum. Bu uzman insanların bazıları, kamuoyu hafızamız biraz kısa olduğu için hatırlamıyoruz; önce yumurta karşıtı olan insanlardı. Sonra 180 derece çark edip (ne olduysa) yumurta aşığı kesildiler. İşi abartıp günde 10 yumurtadan bahsedenleri bile oldu. Biz onlara yumurta şirketleriyle olan seviyeli ilişkilerinde mutluluklar dileyelim.
    Kısaca, yumurtasız olmaz. Ama fazlası da zararlıdır. Taze almaya, evde uzun süre tutmadan tüketmeye (ki besin değerleri kaybolmasın ), çiğ tüketmemeye (biotin eksikliğine sebep olur) dikkat ediniz. Mutlu kalın, sağlıklı kalın. Bi de spor yapın. :)

2 yorum:

  1. güzel, sade, yararlı bilgi teşekkür ederim :)

    YanıtlaSil
  2. 15 yaşından beri haftada 2-3 yumurta sarısını çiğ ve tuzlayıp ekmekle yerim 63 yaşındayım ne kolestrol ne şekerim var tam sağlıklıyım burada yazılanlarada inanmıyorum öncede tereyağ zararlı dediler şimdi çok iyi diyen bi zihniyet var ortada

    YanıtlaSil